Sunday, January 25, 2009

Imbas Balik Kelibat UTP dalam Debat IKIM 2009 Bah. 2

Pengalaman yang begitu menarik bersama pasukan debat yang berpotensi ini telah mendorong saya untuk menulis seumpama travelog pasukan ini menghadapi cabaran getir dalam aena debat yang secara zahirnya adalah di luar bidang yang mereka tekuni.

Dari maklumat ringkas dan sangat tidak memadai yang saya terima sebelum perjalanan ini, maklumat awalan yang saya perolehi adalah sebanyak 16 pasukan telah disahkan penyertaan mereka. UTP berada dalam kumpulan D bersama dengan USIM, UMS dan MMU. Tanpa memperkecilkan cabaran UMS dan MMU, saya jangka cabaran daripada USIM adalah yang paling harus kami perhitungkan memandangkan mereka terdiri daripada mantan pelajar sekolah agama dan jurusan di USIM juga sangat berorientasi kepada aplikasi pengajian Islam dalam segala bidang termasuk profesional.

Kedatangan kami sekitar waktu maghrib, Ahad, 11 Jan dipintu gerbang IKIM disambut dengan jawaban "kami tahu apa-apa' oleh para pengawal. Kami terpaksa mencari siapa yang boleh kami hubungi untuk mengetahui persediaan logistik seperti penginapan dan makan bagi pasukan kami. Hujung-hujungnya kami sampai juga ke destinasi sebenar, 'hotel' ( sebenarnya asrama ) Kompleks Tenis Tun Razak yang berseberangan dengan bangunan IKIM. Hampir semua pasukan telahpun tiba. Mahasiswa ditempatkan seramai 8 orang sebilik. Sempat jugalah makan malam.

Janjinya kami akan berkumpul pada pukul 10.00 mlm.

Next : Taaruf dan prospek yang menarik.

No comments: