Sunday, January 25, 2009

Imbas Balik Kelibat UTP dalam Debat IKIM 2009 Bah. 3

Perjuangan ini ...kalau ia boleh disifatkan sebagai satu perjuangan ... memulakan detiknya pada pertemuan lengkap pasukan ini dengan kehadiran saya. Saya dimaklumkan bahawa mereka telah pun membuat persediaan awal sesama mereka sebelum ini. Perjumpaan malam ini memeberi peluang untuk saya mengenali satu persatu ahli pasukan ini secara lebih dekat dan lebih individual , kalau bukan personal.

Mohd Hairul adalah ahli pasukan pertama yang saya jumpa semasa hendak berangkat. Kesan terawal saya, adalah beliau seorang yang ceria. Mungkin sudah agak matang berfikir, tapi berperawakan yang agak sedikit baby-face . ( Hairul ! Ni menyinggung perasaan atau satu pujian.Maaf kalau tak kena. ) Jangkaan awal saya, kalau lawan tengok muka mungkin tak gerun dan dianggap mudah dipatahkan ... sehinggalah mereka menyaksikan sendiri aksinya. Sepanjang perdebatan saya mengagumi ketajaman hujah dan bidasan yang seringkali mengena oleh Hairul untuk mengatasi cabaran lawan.

Junnyaruin ! Kejutan yang paling sensasi yang dibawa oleh UTP kali ini. Beliau seorang peserta bukan Islam yang bersedia bersama dengan pasukan ini untuk satu perdebatan yang menjurus kepada penghayatan nilai-nilai Islam. Seorang anak jati Iban dari keturunan Lingga dan Saratok ini pasti menjadi kebanggaan keluarganya kerana kebolehan beliau begitu menyerlah dalam bidang yang beliau minati ini. Saya dapati Junny seorang yang periang, mudah mesra, cepat memahami subjek dan cepat memberi response yang tepat. Cabaran yang saya rasa sangat menguja Junny sudah tentunya adalah bukan sahaja menguasai subjek yang bukan menjadi akidahnya, tetapi juga menghayati kandungan subjek Islam sehingga boleh berbicara sepetah mereka yang berakidah Islam. To certain level, Junny telah melepasi ujian ini pada tahap yang sangat cepat dan tepat. Semoga Junny menapak lebih jauh lagi dalam penerokaannya.

Amirah, satu-satunya mahasiswi dalam pasukan ini, seorang yang berpotensi dan memerlukan lebih pengalaman untuk mempertajamkan hujahnya. Juga seorang yang cepat memahami subjek dan punya keberanian untuk tampil. Tanpa mengetahui latarbelakang ringkas Amira, seseorang mungkin akan menilainya sebagai ragu dan kurang keyakinan untuk tampil. Hanya dengan memahami bagaimana Amirah cuba untuk mencabar dirinya dan tampil dalam kapasiti yang lebih semakin baik dari satu debat ke satu debat, insya Allah, baru kita nampak beliau seorang yang berpotensi untuk menjadi debator yang baik. Penampilan beliau buat kali perama dalam arena debat ini pasti menjadi pengalaman berharga untuk Amirah maju lebih banyak tapak ke depan. Amirah telah berjaya membuktikan penampilannya kali pertama ini tidak sekadar mencukupkan kuota wajib seorang peserta wanita dalam kejohanan ini.

Nur Iswadi adalah wakil pasukan yang pertama bertemu dengan saya. Saya kira Iswadi adalah regular face yang saya biasa jumpa di masjid UTP. Kedekatan hati dengan Iswadi wujud atas unsur biasa berjumpa walaupun tak mengenali nama. Saya tidak berkesempatan menyaksikan Iswadi beraksi sepanjang debat. Tapi dari penglibatan beliau yang begitu komited dalam persediaan ini membuktikan Iswadi dibantu oleh 2 orang lagi ahli kelab yang lain sebagai seorang teammaker yang berkesan.

Begitulah penilaian awal saya terhadap mereka secara individu. Selanjutnya adalah mengatur strategi memposisikan mereka, menentukan perspektif yang menyerlahkan kekuatan pasukan, mengagihkan material hujah dan bidasan dan membuat penggulungan yang boleh memperkemaskan hujah pasukan dan meneutralkan atau menyingkirkan bidasan lawan.

Pasukan pertama yang akan dihadapi adalah USIM ( pencadang) dalam tajuk "Penerokaan tanah untuk biofuel merugikan negara."

Semakin larut malam , kesungguhan dan azam tinggi mereka untuk mengatasi hadangan pertama ini terbukti dari persediaan awal mereka yang telah dibuat jauh-jauh hari lagi. Kehadiran saya malam ini mungkin banyak mengulang apa yang mereka telah ketahui.

Perbincangan awal dalam tajuk ini tidaklah tertumpu sangat kepada bidasan lawan yang akan memulakan dengan definisi dan tajuk dan ruang lingkup perdebatan. Selain daripada inventori hujah yang sudah disediakan, kami brainstorm dahulu dengan mengantisipasi apa agaknya hujah lawan untuk mempertahankan tajuknya ini dan apa bidasan yang boleh disediakan.

Prediksi pertahanan lawan :
- Tanah untuk pertanian berkurang/dikorbankan utk biofuel.
- Kesan alam sekitar akibat kekurangan nutrien tanah.
- Kesan ekonomi.
- Penggadaian tanah kepada kuasa ekonomi asing.

Bidasan :
- Jumlah tanah terbiar di seluruh negara.
- Dasar penggunaan tanah yang sepatutnya tidak menimbulkan isu kekurangan tanah untuk makanan.
- Tanah tidak semestinya lebih luas untuk meningkatkan produktiviti makanan. Teknologi pengadaan benih yang lebih berkualiti dan penjagaan tanaman boleh menambah dan memaksimumkan hasil. Jadi penerokaan untuk biofuel malam boleh menambah hasil tanpa mengurangkan produsi makanan.
- Malaysia boleh bertindak sebagai pelopor kemajuan bioteknologi.
- Menyediakan biofuel sebagai bahan alternatif akan mengurangkan ketergantungan kepada sumber bahan bakar berasaskan fosil ( minyak dan gas ). Ini sekaligus akan memanjangkan jangka hayat simpanan minyak dan gas asli.
- Biofuel mesra alam. Mengurangkan penggunaan minyak mentah akan mengurangkan kos rawatan dan pencegahan pencemaran alam sekitar.

Sebelum saya meninggalkan pasukan utk meneruskan perbincangan mereka, nampaknya keyakinan mereka bertambah untuk beraksi menghadapi lawan mereka esok.

Perjalanan pulang ke bilik memberi saya peluang menyaksikan betapa pasukan lain yang bertebaran di sekeliling kami juga tidak mahu kehilangan kekuatan mental mereka dan masih belum berganjak dari latihan mereka walaupun jam sudah menunjukkan pukul 1.00 pagi !

Next : 'Account' persaingan sengit dengan USIM.

No comments: